Hur kan företag använda sig av Twitter strategiskt?

Idag var Social Media Club Skåne äntligen tillbaka i Helsingborg.

Dagens ämne var ”Hur kan företag använda sig av Twitter strategiskt?” Och till vår hjälp hade vi Oliver Bermhagen som driver Bermhagen PR.

Oliver började med att prata lite om vad Twitter är för att sedan berätta om hur man kan använda det strategiskt. Bland annat så gjordes en jämförelse där man kunde se Twitter som en leksakslåda där vi vill leka med olika leksaker vidl olika tillfällen. Till leksakslådan kan man sedan använda t.ex. en magnet om man bara vill leka med metalleksakerna, att likna med hur man använder hashtags.

Det viktigaste, kan jag tycka, är att när väl beslutet att använda Twitter tas, så måste man vara noga med att definiera syfte och mål. Varför ska man ha ett Twitterkonto? Och vad vill man uppnå? Oliver beskrev detta lite samtidigt som han visade på tre olika typer av Twitterkonton; Twitterstjärnan, Förmedlaren och Lyssnaren. Och glöm inte: ”Content is King”. Det spelar ingen roll hur duktig man är på uppdatera och använda Twitter om man inte har rätt innehåll. Tillsammans med syfte och mål är content det absolut viktigaste som man måste ha koll på.

Hade du inte möjlighet att vara med idag på Mindpark ? Då går det att se det i sin helhet tack vare Bambuser.

Detta är ett inlägg av Leif Kajrup i #blogg100