Facebook som marknadsföringskanal

eventbild_facebook-promo-smcskane

Den 25:e oktober var det Social Media Club Skåne event på FooCafé om facebook som marknadsföringskanal. Här är min summering.

Det var verkligen kul att se så många på månadens event. Filip Schöön från Meltwater var gästföreläsare och presenterade ämnet. Och precis som vi lovade så kommer vi här att publicera den presentation Filip visade. En del av de frågor som togs upp och diskuterades var bl.a.:

  • Hur kan man använda Facebook som en marknadsföringskanal?
  • Kan man använda Facebook som ett kampanjverktyg?
  • Kan man kombinera med Facebooks annonsplattform? Och vad är egentligen skillnaden mellan en annons och en sponsrad händelse?
  • Och givetvis den alltid aktuella frågan: Får jag anordna en tävling på Facebook?

Presentationen hade av naturliga skäl något mer fokus på facebook som kampanjverktyg och Filip visade både goda exempel och exempel som bröt mot både Facebooks riktlinjer och lotteriinspektionens regler. Vad gäller facebooks annonsplattform så lyckade vi bara skrapa lite på ytan. Vi pratade om skillnaden mellan annonser och sponsrade händelser, och vi pratade även om skillnaden att använda ”marknadsför inlägg”-funktionen direkt i samband vid inläggen och att använda facebooks annonsverktyg ”Ads Manager”. Bl.a så delade jag med mig av mina egna erfarenheter av att använda den enklare ”marknadsför inlägg”-funktionen i samband med en inlägg på Social Media Club Skåne facebook sida som gick fel.

 

Vill ni veta mer om hur man kan använda facebook som kampanjverktyg och facebooks annonsverktyg så hör gärna av er till antingen Filip Schöön (@filipschoon) eller till mig Leif Kajrup  (@liffeman).

Missade ni eventet helt och hållet? Då kan ni se hela tack vare Bambuser: